Profesjonalizm czy symulacja,
czyli F.S. „MOST” Sp. z o.o.
na VIII Międzynarodowych Targach Firm Symulacyjnych w Bratysławie.
W dniach od 29 do 30 listopada 2005 roku w Bratysławie (Słowacja) odbyły się VIII Międzynarodowe Targi Firm Symulacyjnych. Polskę reprezentowały firmy z różnych części naszego kraju, m. in. z Sopotu, Mińska Mazowieckiego, Wałbrzycha Gliwic, Bytomia. Ambasadorem Rudy Śląskiej była Firma Symulacyjna „MOST” Sp. z o.o. – hurtownia obuwnicza, funkcjonująca w ramach Centrum Kształcenia Ustawicznego. Na targi przybyli przedstawiciele około stu firm symulacyjnych. Znaczny procent stanowiły oczywiście firmy słowackie ale były również firmy z Czech, Rumuni, Litwy, Finlandii. W charakterze obserwatorów (nie wystawiali swojej oferty handlowej, dokonywali tylko zakupów) wystąpili Niemcy, a nawet Amerykanie.
Głównym celem targów było nawiązanie współpracy z innymi Firmami Symulacyjnymi na świecie, a zwłaszcza pozyskanie nowych kontrahentów. Należy jednak pamiętać o tym, że ideą tego rodzaju firm jest przede wszystkim podnoszenie kwalifikacji uczniów/słuchaczy, którzy są w niej „zatrudnieni”, na okres kursu czy praktyki, a nie uzyskanie prawdziwego zysku. W warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistości uczniowie doskonalą swoją wiedzę i umiejętności. Połączenie wiedzy teoretycznej zdobytej na zajęciach (lekcjach) z umiejętnościami praktycznymi, dotychczas wykorzystywane były przez słuchaczy CKU jedynie w kontaktach krajowych. Tym razem przygotowane katalogi, ulotki reklamowe, wzory umów czy zamówień przygotowane w ramach zajęć z reklamy i ćwiczeń w Firmie Symulacyjnej, zostały poddane ocenie międzynarodowej grupy uczniów. Umiejętność pracy zespołowej niezwykle przydała się przy budowie stoiska firmy. W trakcie prowadzenia rozmów handlowych słuchacze uczyli się negocjacji, odpowiedzialności za swoje decyzje handlowe. Ale najważniejszą korzyścią dla uczniów, płynącą z uczestnictwa w VIII Międzynarodowych Targach Firm Symulacyjnych była możliwość praktycznego doskonalenia języków obcych, gdyż wszystkie transakcje handlowe dokonywane były w języku angielskim lub niemieckim. Pani Barbara Orłowska - kierownik hurtowni obuwniczej „MOST” Sp. z o.o. stwierdziła, że „(…) byliśmy firmą, która wzbudzała duże zainteresowanie wśród innych uczestników targów, gdyż jako jedna z nielicznych firm prezentowaliśmy autentyczny towar. Dzięki firmie patronackiej „WISHOT” Sp. z o.o. z Będzina byliśmy wyposażeni w aktualną kolekcję obuwia. Z wielką dozą humoru traktowaliśmy osoby zwiedzające targi, które z ogromnym przejęciem przeglądały cenniki w naszym katalogu, a następnie próbowały zakupić obuwie z prezentowanej ekspozycji(…)”. Ogromnym komplementem zarówno dla kadry instruktorskiej, reprezentowanej na targach przez panią Annę Jeglorz, jak i dla słuchaczy były częste pytania o to czy jesteśmy firmą symulacyjną, czy firmą autentyczną. Uwagi tego typu były prawdopodobnie spowodowane tym, że w tym samym miejscu i czasie odbywały się targi firm działających na prawdziwym rynku. W hurtowni obuwia „MOST” Sp. z o.o. rozpoczął się już okres gorączkowych przygotowań do kolejnych targów Firm Symulacyjnych, które odbywają się na wiosnę, tym razem na Litwie.