CECHY I ZASADY PISANIA DOKUMENTÓW APLIKACYJNYCH Życiorys (CV) i list motywacyjny są zwykle pierwszą formą kontaktu z pracodawcą. Firmy, szczególnie te, które poszukują pracowników przez ogłoszenia prasowe, na podstawie życiorysu przeprowadzają pierwszy etap selekcji kandydatów. W obu tych dokumentach prezentujemy się przyszłemu pracodawcy i to od tego jak je napiszemy zależy czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego warto dobrze przygotować się do sporządzenia CV i listu motywacyjnego i poznać zasady pisania dokumentów aplikacyjnych. WAŻNE JEST przeanalizowanie oferty pod kątem charakteru firmy, wymogów stanowiska pracy i konkretnych wymagań pracodawcy zamieszczonych w ogłoszeniu mając to wszystko na uwadze należy dokonać podsumowania własnego doświadczenia, predyspozycji, kompetencji, umiejętności oraz oczekiwań.
O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ PISZĄC ŻYCIORYS I LIST MOTYWACYJNY dokumenty powinny być napisane w odpowiedzi na konkretną ofertę bądź do konkretnego pracodawcy – nie należy wysyłać identycznych dokumentów w różne miejsca dokumenty najlepiej jest zaadresować do konkretnej osoby odpowiedzialnej za rekrutację
w dokumentach zamieszczamy jedynie to, co jest faktem (posiadane doświadczenie, umiejętności, rzeczywiste zainteresowania) nie piszemy korzystając z szablonu, gdyż wówczas niczym nie odróżnimy się od innych
dokumenty muszą być logiczne, poprawne stylistycznie i posiadać przejrzystą graficznie formę niedopuszczalny jest brak znajomości podstawowych reguł pisowni oraz błędy w pisowni nazw (np. programów komputerowych) bardzo ważne jest właściwe rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie najistotniejsze elementy należy dobitnie zaakcentować (wytłuścić, lub podkreślić) należy unikać mało czytelnych czcionek nie należy być zbyt skromnym lub zbyt przesadnie opisywać swoje zalety
jeśli oferta napisana jest w języku obcym – należy w tym samym języku przygotować dokumenty aplikacyjne należy wpisać klauzulę „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb rekrutacji, zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych. (Dz. U. z 2002 r. nr 101, poz.926 ze zm.)” i pod nią się podpisać do dokumentów aplikacyjnych nie dołączamy kopii dyplomów, rekomendacji i innych dokumentów, chyba, że jest to określone w ofercie należy zwrócić uwagę, czy oferta jest opatrzona numerem referencyjnym lub hasłem, które należy umieścić w temacie (e-mail) oraz na wysyłanych dokumentach
BŁĘDY, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ: pisanie dokumentów odręcznie (chyba, że takie jest wyraźne życzenie pracodawcy)
odręczne uzupełnianie dokumentu sporządzonego na komputerze lub wpisywanie nazw, nazwisk, tytułów w wykropkowane miejsca podawanie skrótów, które mogą być niezrozumiałe dla osoby czytającej brak klauzuli dotyczącej ochrony danych osobowych wymienianie imion rodziców, miejsca urodzenia itp.
Zobacz jak napisać CV
Zobacz jak napisać list motywacyjny
|
|
© 2021 Ośrodek Doradztwa Zawodowego w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Rudzie Śląskiej